کلوب نورانی

ساخت وبلاگ

مراسم وداع با شهید مدافع حرم مهدی بیدی ظهر امروز یکشنبه با حضور خانواده معظم شهید در محل معراج شهدا برگزار شد. عکس : اشرف طباطبایی ... کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:17

العربیه ساعاتی پس از عزل امیرعبداللهیان این اقدام ظریف را نشان دهنده عزم جدی دولت روحانی برای تعامل با اعراب و به خصوص دولت سعودی دانست.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «امیر عبداللهیان برکنار شد» همانطور که شیوخ حاشیه‌نشین خلیج فارس از روحانی خواسته بودند! اوایل امسال بود که خبر نامه محرمانه روحانی به امیر کویت منتشر شد. روحانی در این نامه شیوخ عرب را به مذاکره دعوت کرده بود. عرب‌ها هم که با عنایت به تجربه مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم می‌دانستند منظورش از مذاکره چیست، آستین‌ها را بالا زدند و لیستی از خواسته‌های بی‌شرمانه‌شان را برای ایران فرستادند. گستاخانه‌ترین درخواست شیوخ از روحانی برکناری معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه بود. درخواستی که بیشتر شبیه دستورات از بالا به پایین کشورهای استعمارگر بود. حالا بعد از 3 ماه امیرعبداللهیان برکنار شد. پشت پرده برکناری امیرعبداللهیان چیست؟ چه ارتباطی بین این برکناری با اظهارات منتسب به یکی از مقامات ارشد دیپلماسی درباره نرمش در موضوع سوریه وجود دارد؟

ماجرای درخواست گستاخانه شیوخ!
«امیر عبداللهیان از کار برکنار می‌شود!» این تیتر یک روزنامه المستقبل در روز جمعه‌ 1 آوریل بود. این روزنامه لبنانی در گزارش نخست خود با اشاره به سیاست تازه‌ دولت روحانی برای نزدیک‌تر شدن به اعراب، مدعی شد اتحاد شیخ نشین‌ها در کنار عربستان، دلیل این تصمیم بوده است. به نوشته‌ این روزنامه، ممالک عربی خلیج فارس برای تأمین امنیت و آرامش ناگزیر از پذیرش ریاست بنی سعود بودند؛ ایران اما در برابر این اتحاد منزوی‌تر از همیشه(!) چاره‌ای جز نزدیکی دوباره به همسایگان جنوبی نداشته است! جالب‌تر اما مدعایی بود که این روزنامه لبنانی در خصوص امیر عبدالهیان معاون عربی-افریقایی ظریف مطرح کرد. بر اساس این گزارش، روحانی خیال دارد برای اثبات «حسن نیت»، امیر عبدالهیان را از کار برکنار کند! یک برکناری آن هم در این سطح، آن هم فقط برای اثبات حُسن نیت برای شروع مذاکرات! (جزئیات بیشتر)

هم زمان با انتشار این خبر در «المستقبل» وزیر خارجه بحرین جزئیات بیشتری از نامه محرمانه روحانی به شیوخ خلیج فارس فاش کرد. شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در گفت‌وگو با العربیه گفته بود: « یکی از مقام‌های ایرانی نامه‌ای به امیر کویت برای آغاز گفت‌و‌گوها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فرستاده و امیر کویت هم آن را به اطلاع رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس رسانده است.»

به گفته روزنامه کویتی الرأی «محمود علوی» وزیر اطلاعات ایران نامه‌ای را از طرف روحانی به مقامات این کشور داده بود تا آن را با مقامات دیگر عرب‌های حاشیه خلیج فارس در میان بگذارند.

اولین واکنش دولت به این خبر تکذیب بود. نوبخت در جلسه 17 فروردین خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره نامه روحانی به شیوخ عرب گفت: « صحت این خبر را به هیچ عنوان تایید نمی کنم.» دیری نگذشت که تکذبیه نوبخت تکذیب شد. دفتر سخنگوی دولت یک روز بعد با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: «پاسخ سخنگوی دولت دراین خصوص تا پیش از دریافت گزارشات مربوطه بوده است. بدیهی است وزارت امور خارجه کشورمان در این مورد اطلاع رسانی لازم و دقیق‌تر را در زمان مناسب انجام خواهد داد.»(جزئیات بیشتر)

نرمش بی‌موقع
با گذشت بیش از 2 ماه از ماجرای گستاخی شیوخ عرب‌، انتشار اخباری از موضع عجیب ظریف در اسلو نگرانی‌ها را از تکرار دیپلماسی منفعل دولت در ماجرای هسته‌ای در مسائل منطقه‌ای افزایش داد. وب سایت خبری المانیتور به‌نقل از منابعی که مدعی بود طرف صحبت وزیر امور خارجه کشورمان در اسلو، پایتخت نروژ، بوده‌اند نوشت که وی اشاراتی دال بر آمادگی احتمالی تهران برای انعطاف بیشتر در پرونده سوریه برای نیل به راه‌حل سیاسی داشته است. وب‌سایت المانیتور مدعی شد منابعی که در اسلو، پایتخت نروژ،‌ با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران،‌گفتگو کرده‌اند، می‌گویند وی اشاره داشته که اکنون اختیارات بیشتری نسبت به قبل درباره پرونده سوریه دارد و ایران ممکن است آماده نشان دادن انعطاف بیشتر برای پیشبرد راه‌حل سیاسی در سوریه باشد.

هم زمان با این خبر برخی رسانه‌های داخلی مدعی شدند: «اعضای لابی نایاک در حال فشار بر مقام های وزارت خارجه برای برکناری حسین امیرعبداللهیان از سمت معاونت این وزارتخانه هستند. اعضای این لابی عقیده دارند در صورت درگیر شدن ایران در «مذاکرات منطقه‌ای»، امیر عبدللهیان گزینه مطلوبی برای دولت روحانی نخواهد بود.»

وقتی العربیه ذوق‌زده می‌شود
هنوز جوهر گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع خشک نشده بود که خبر برکناری امیر عبداللهیان منتشر شد. ظریف در حکمی او را از معاونت عربی و آفریقایی عزل و جابری انصاری سخنگو وزارت را به جای او گمارد. موضوعی که بلافاصله با استقبال سایت شبکه سلطنتی آل سعود مواجه شد. العربیه ساعتی پس از این تغییر تحول در وزارت خارجه ایران، آن را نشان دهنده عزم دولت روحانی برای همکاری با اعراب(!) دانست. این پایگاه سعودی مدعی شد امیرعبداللهیان فردی نزدیک به سپاه پاسداران بوده و با ظریف و روحانی در سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف‌نظر داشته است.

محمد عبداللهی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره این برکناری مشکوک نوشت: « هماهنگ نبودن ایشان با دولت و مواضع انقلابی‌اش در قبال حوادث منطقه، اصلی‌ترین دلایل برکناری وی است. حال باید دید کشورهای عربی و در راس آن عربستان پاسخ این دیپلماسی ذلت را چگونه می‌دهند؟ مطمئنا دولت خللی در اتحاد راهبردی عربستان_اسرائیل در برابر ایران صورت نخواهد داد. بنظر می‌رسد، هدف اصلی این تغییرات، تضعیف ارتباط وزارت خارجه و ایران با محور مقاومت خصوصا در قبال سوریه و حزب الله لبنان است. برجام 2، کم کم در حال رخ نمودن است...»

سابقه بد دولت در عرصه دیپلماسی و پذیرش خواسته‌های نامعقول طرف‌های عربی! در مسائل منطقه‌ای نگرانی بسیاری از کارشناسان را به همراه داشته است. وضعیت میدانی عراق و سوریه در چند سال هیچوقت اینقدر خوب نبوده است. فتح فلوجه و پیشروی سریع ارتش سوریه در استان رقه نفس تروریست‌ها را به شماره انداخته است. در این میان حامیان تروریست‌ها بهترین راه را تغییر زمین بازی می‌دانند. آنها می‌خواهند به جای رقه و حلب در وین و ژنو تکلیف سوریه را مشخص کنند.

رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در تحلیلش از برکناری امیرعبداللهیان نوشت: «برکناری معاون عربی-افریقایی وزارت خارجه در راستای اجرای برجام 2 (برجام منطقه‌ای) ارزیابی می‌گردد. در این پازل که لابی آمریکایی-ایرانی آن را کارپردازی و تصمیم سازی می‌کند، ایران و آمریکا به بهانه سوریه باید وارد گفتگو شوند. در این چارچوب آمریکا سعی کرد با ایجاد دست برتر در تحولات میدانی سوریه (از طریق جریان کردی و تروریست ها) و انتقال آن به میز سیاسی، خود را پیشاپیش آماده این مذاکرات نماید. در مقابل، طرف ایرانی همچنان به روش مذاکرات هسته‌ای عمل نموده و مطابق میل طرف آمریکایی و لابی آنان عمل می کند.»

آمریکا و دوستانش در سوریه هم مثل پرونده‌های دیگر همیشه غیر قابل اعتماد بوده‌اند. ماجرای اعتماد روس‌ها به آتش‌بس و تراژدی خان‌طومان نمونه نزدیک بدعهدی آمریکایی‌ها حتی با روس‌ها است. قسمت بدتر داستان اینجا است که دستگاه دیپلماسی طرف مقابلش در مسائل منطقه را حتی آمریکا تعریف نکرده است! او احتمالاً می‌خواهد با نوچه‌های دست چندم یانکی‌ها برای مسائل منطقه‌ای مذاکره کند. آن هم در شرایطی که عربستان در اوج ضعف و انزوا قراردارد و اگر نبود دلارهای باد آورده نفتی تا کنون چندین بار سقوط کرده بود. آیا دولت تدبیر دوباره دسته‌گل جدیدی به آب خواهد داد؟ باید کمی صبر کنیم!

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 117 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:17

۱- اواخر دهه ۷۰، هنگامی که در ادامه سلسله گزارش‌های کیهان درباره «ثروت‌های بادآورده» به پرونده فساد اقتصادی شرکت «ایران مارین سرویس» رسیدیم و با اشاره به اسناد و مدارک موجود، از سوء استفاده‌های کلان این شرکت که تنها یک قلم آن مبلغ یکصد میلیارد تومان، آن روزها - یعنی ۲۵ سال پیش بود - پرده برداشتیم، یکی از حقوقدانان مطرح کشورمان که پای ایشان نیز به مناسبتی در این ماجرا به میان آمده بود، برای توضیح درباره برخی از نکات این پرونده به کیهان آمد.

ایشان، ابتداء به سوء استفاده‌های کلان مالی در شرکت «ایران مارین سرویس» اذعان کرد و در مقابل پرسش نگارنده که چرا جنابعالی در مقابل این فساد بزرگ سکوت کرده‌اید؟ گفت؛ آنچه مرا نگران کرده و توضیح آن را برای کیهان ضروری می‌دانم، تخلفاتی است که در جریان بازپرسی و بازداشت متهم صورت پذیرفته است و از جمله آن که به وی اجازه ملاقات با خانواده‌اش را نداده‌اند و هنگامی که با ارائه برخی گزارش‌ها نشان دادیم، متهم خود از ملاقات خودداری کرده است، حقوقدان یاد شده به موارد دیگری که از نگاه ایشان تخلف در رسیدگی به پرونده تلقی می‌شد، اشاره کرد و پرسید: «آیا شما می‌دانید که مطابق قوانین اسلامی اگر شمر،‌خنجری را که با آن امام حسین علیه‌السلام را به شهادت رسانده است، نزد کسی امانت‌ بگذارد، باید این امانت را محترم دانست و با وجود جنایتی که صاحب آن مرتکب شده است، نمی‌توان امانت او را نادیده گرفت؟!...» در پاسخ به سؤال ایشان که با حالتی حق به جانب مطرح شده بود، گفتیم؛ آیا شما می‌دانید که اشکال کار جنابعالی و امثال شما چیست؟... عصر عاشوراست، حسین بن علی(ع) و ۷۲ تن از اولیاء‌خدا، تنها به علت خداجوئی و عدالتخواهی و در دفاع از حریم اسلام به شهادت رسیده‌اند، فرزندان و خاندان رسول خدا(ص) را به اسارت گرفته‌اند، خیمه‌های آل الله را به آتش کشیده‌اند، کودکان خردسال شهداء در تاریکی شب در بیابان سرگردان شده و راه گم کرده‌اند، زینب کبری سلام‌الله علیها چشمان گریان در سوگ عزیزان دارد و سراسیمه اطراف خیمه‌های آتش گرفته را در جستجوی کودکان می‌کاود، حرامیان از هر سو به حریم اهل بیت پیامبر خدا(ص) می‌تازند... و در این میان افرادی نظیر حضرتعالی به جای آن که دستی از آستین همت و غیرت بیرون آورده و اگر توان و جسارت مقابله با دشمنان خدا را ندارید، لااقل آبی برآتش خیمه‌ها بریزید و گامی در حمایت از اسراء بردارید، فریاد برآورده و هشدار می‌دهید که مراقب باشید مبادا «خنجر شمر» گم شود و در این امانت، خیانتی صورت پذیرد!...

۲- بعد از انتشار فیش‌های حقوق نجومی برخی از مدیران دولتی که خشم آمیخته به تعجب ملت را به دنبال داشت، انتظار آن بود که دولت محترم بدون فوت وقت برای مقابله با این پدیده زشت و پلشت که یکی از مصادیق بارز غارت اموال عمومی و دست‌درازی به بیت‌المال است، دست به کار شود.

این انتظار، البته به درازا نکشید و علاوه بر تأکید رؤسای هر سه قوه بر پی‌گیری و برخورد با متخلفان، رئیس‌جمهور محترم طی دستورالعملی خطاب به معاون اول خویش تأکید کرد که پرداخت این ارقام «با موازین عدالت و تعهد در قبال بیت‌المال و منشور اخلاقی دولت، ناسازگار و غیرقابل قبول است» و دستور داد «در اسرع وقت همه موارد تخلف و سوءاستفاده شناسایی گردد، وجوهی که به ناحق پرداخت شده به بیت‌المال مسترد شود و مدیران متخلف عزل شوند و گزارش اقدامات قاطع به اینجانب ارایه شود».

اما این دستورالعمل تاکنون روی کاغذ باقی مانده است و نه فقط هیچ اقدامی - تأکید می‌شود که هیچ اقدامی- برای مقابله با پدیده خسارت‌آفرین حقوق‌های نجومی صورت نپذیرفته، بلکه تلاش گسترده‌ای نیز برای «عادی‌‌سازی»! ماجرا و فرار از پاسخگویی در قبال این تجاوز آشکار به حقوق ملت آغاز شده و با ردیف کردن بهانه‌های دم دستی- و بعضاً خنده‌دار- ادامه دارد، بخوانید!

الف: می‌گویند؛ اعتراض به حقوق نجومی مدیران دولتی، با انگیزه سیاسی و برای مقابله با دولت صورت می‌پذیرد!

که باید گفت؛ اولاً با کدام شاخصه و معیار، انگیزه‌خوانی می‌کنید؟! و از نیت درونی آدم‌ها خبر می‌دهید؟! ثانیاً؛ جدای از انگیزه و نیت اعتراض‌کنندگان، آیا ماجرای فیش‌های حقوق کلان و چند ده میلیونی و دریافت‌های چند صد میلیونی از بیت‌المال بی‌زبان صحت دارد یا ندارد؟ اگر صحت دارد- که دارد- چرا به جای برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق مردم اصرار دارید که صورت مسئله را پاک کنید؟! ثالثا؛ اگر انگیزه اعتراض به دریافت‌های چند ده میلیونی و در مواردی، چند صد میلیونی برخی از مدیران را مخالفت با دولت می‌دانید؟ درباره دستور اکید رئیس‌جمهور به معاون اول خود چه می‌فرمائید؟! ایشان در دستورالعمل خود؛ پرداخت‌های آنچنانی را «با موازین عدالت و تعهد دولت ناسازگار» دانسته و خواستار «شناسایی مدیران متخلف، عزل آنان و بازپس‌گیری مبالغ به ناحق گرفته از آنها» شده است. آیا انگیزه رئیس‌جمهور محترم نیز مخالفت با دولت - یعنی مخالفت با خودشان! - بوده است؟! مگر اینکه آقایان - خدای نخواسته! - معتقد باشند که دستورالعمل غلیظ و شدید رئیس‌جمهور و تاکید محکم ایشان درباره برخورد با متخلفان و عزل و مجازات آنان، فقط یک فیگور انقلابی! و تظاهر به مردم دوستی و عدالت‌خواهی بوده است! که نبوده است.

ب: می‌گویند؛ برخورد با حقوق‌های نجومی در اولویت برنامه‌های دولت نیست! و توضیح نمی‌دهند که اولویت برنامه‌های دولت چیست؟! دریافتی‌های کلان برخی از مدیران دولتی که در مواردی به صدها میلیون تومان می‌رسد، بارزترین نشانه اشرافی‌گری است. آنهم نه از اموال خود، بلکه اشرافی‌گری با غارت بیت‌المال. خدا بر درجات حضرت امام(ره) بیفزاید که می‌فرمودند «تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعفاف را چشیده باشند». مدیری که به بیت‌المال دستبرد می‌زند و از حقوق و دریافت چند ده و چند صد میلیونی برخوردار است، چگونه می‌تواند ادعای خدمت به مردم و مخصوصا اقشار محروم و مستضعف - یعنی ولی نعمت‌های نظام- را داشته باشد؟ همین دو روز قبل رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و دانشجویان درباره خطر حاکمیت اشرافی هشدار داده و از فراهم آمدن قله‌های ثروت در کنار فقر محرومان با عنوان خطری شبیه وال استریت - وال استریت ایرانی- یاد کردند.

ج: می‌گویند؛ پی‌گیری حقوق‌های نجومی به حیثیت مدیران دولتی آسیب می‌رساند! و این ترفند، یعنی سنجاق کردن مدیران متخلف و غارتگر به انبوه عظیم مدیران مومن و پاکدست و آلوده نمایی درباره آنان با هدف فراری دادن مدیران متخلف صورت می‌پذیرد که باید گفت؛ برخورد قاطع و عزل مدیران متخلف، همراه با تعقیب قضایی آنان، به یقین، حفظ حرمت مدیران مومن و پاکدست را به دنبال دارد و پالایش عرصه را باعث می‌شود که اعتمادآفرین است.

د: می‌گویند؛ این حقوق‌های کلان و نجومی، باقیمانده از دولت سابق است! که اولا؛ دادستان دیوان محاسبات به صراحت اعلام کرد حقوق‌های مورد اشاره از سال ۱۳۹۳ وضع شده است. ثانیا؛ تاریخ پرداخت حقوق‌های کلان و وام‌های نجومی ۴ درصد نشان می‌دهد که تماما مربوط به دولت یازدهم است. به عنوان مثال؛ مطابق اسناد موجود طی ۳ سال از ردیف‌های متفرقه بودجه یک سازمان دولتی، مبلغ ۲۸ میلیارد تومان بین مدیران ارشد سازمان (حدود ۲۰ نفر) تقسیم شده است، یعنی هر یک به طور متوسط مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند و چند مورد مشابه دیگر. ثالثا؛ بر فرض که حقوق‌های نجومی، باقیمانده از دولت سابق باشد - که نیست - ولی دولتمردان کنونی چرا مانع از ادامه آن نشده بلکه بر آن افزوده‌اند؟!

۳- این روزها برخی از بانک‌ها و سازمان‌های دولتی برای یافتن فرد یا افرادی که فیش‌های حقوقی کلان را فاش کرده‌اند، دست به پی‌گیری و جست‌وجوی وسیعی زده‌اند که دراین‌باره گفتنی است؛

الف: اگر آنچه منتشر شده و ارقام نجومی که در فیش‌ها آمده واقعیت ندارد، چرا با انتشار اسناد واقعی به مقابله با آن برنمی‌خیزید؟! و اگر واقعیت دارند - که دارند - به جای درزگیری، دزدگیری کنید!

ب: آقای رئیس‌جمهور در دستور‌العمل خود خطاب به معاون اول با تأکید از ایشان خواسته‌اند که مدیران متخلف را «شناسایی» و «عزل» کرده و مبالغ به ناحق دریافت کرده را به بیت‌المال بازگردانند. خب! شما مسئولان محترم بانک‌ها و سازمان‌های مورد اشاره که برای شناسایی مدیران متخلف کاری نکردید، بنابراین باید از کسانی که زمینه انتشار فیش‌ها را فراهم آورده‌اند، متشکر هم باشید و اساسا دولت محترم قرار است با ویژه‌خواران صدها میلیون تومانی برخورد کند - که نکرده است - نه آن که به روی معرفی‌کنندگان شمشیر بکشد، که کشیده است!

ج: و بالاخره درباره چگونگی کسب برخی از اطلاعات، این نکته نیز گفتنی است که نیروهای حزب‌الله و فدائیان اسلام و انقلاب همه جا حضور دارند و هرگاه از وقوع رخدادی احساس خطر کنند و یا زمینه‌های وقوع رویدادی بیرون از اصول و ارزش‌های شناخته شده نظام را مشاهده کنند، آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات خود را برای پیشگیری به افراد مورد وثوق خود می‌سپارند.

کیهان ابتداء اخبار و اسناد رسیده را به دقت بررسی می‌کند و صحت آن را در عرصه‌های میدانی پی می‌گیرد، بسیاری از این اسناد برای مسئولان بالادستی مراکز مربوطه ارسال می‌شود و برخی نیز منتشر می‌شوند.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 132 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:17

امام خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام:

برجام خللی دارد که سبب سوءاستفاده دشمن شده/ برجام را نقض نمی‌کنیم/ اگر آنها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم/ تحریمها رفع نشد/ آمریکا بخش مهم تعهداتش را انجام نداد

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: برنامه امروز دشمن این است که توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقف کند یا از بین ببرد یا اقلاً از رشد آنها جلوگیری کند.

به گزارش گروه سیاسی [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار سران سه قوه، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاههای مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، افزایش توانمندیهای اساسی را موجب مصونیت و اقتدار ملت و کشور خواندند و افزودند: برنامه ریزی و اولویت بندی در حل دو مشکل اساسی رکود و بیکاری، شتاب حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی را افزون‌تر خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با توصیه به بهره‌گیری هرچه بیشتر از فضای معنوی ماه مبارک رمضان به برخی ادعیه در این ماه شریف اشاره کردند و گفتند: در برخی ادعیه رمضانی درخواست نجات از گناهانی شده است که اگر خدای نکرده مسئولان به آنها مبتلا شوند، ضرر آن به همه جامعه و به کشور خواهد رسید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای بی‌انگیزگی، غفلت، سخت شدن دل، بی‌خیالی و غرور را از جمله این گناهان برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر مسئولان از خود مراقبت نکنند و مبتلا به این گناهان شوند، مراحل بعدی و خطرناک‌تر، کم آوردن در بزنگاهها، ابتلا به نفاق و تکذیب نعمت‌های الهی است.
ایشان تنها راه رهایی از این گناهان و لغزش‌ها را، تقوا و مراقبت از خویش دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به مسائل روز اشاره کردند و با تأکید بر اینکه کشور در برهه کنونی، در شرایط حساس و خاصی قرار دارد، افزودند: از جمله ویژگی‌های مقطع فعلی این است که مسئولان، بر خلاف اوایل انقلاب، با ظرفیت‌های عظیم کشور بیشتر آشنا هستند و آگاهی کامل و جامعی نسبت به توانمندیها و امکانات دارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: ویژگی دیگری که موجب حساس بودن مقطع فعلی است، وجود یک دشمنی آشکار خاص با جمهوری اسلامی است که فراتر از اختلافات معمولی میان دولتهاست.
ایشان در بیان علت اصلی این دشمنی خاص، جمهوری اسلامی ایران را یک پدیده بی‌سابقه خواندند و خاطرنشان کردند: نظام اسلامی بر پایه مبانی فکری و عملی اسلامی با «استکبار، ظلم، تبعیض، و سیاستهای زورگویانه» مخالف است و با وجود همه فشارها، قدرت و نفوذ آن روز به روز در منطقه و جهان گسترش و عمق یافته و به‌عنوان یک قدرت رو به ظهور جدید، منافع ظالمانه قدرتهای استکباری را به چالش کشیده است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید طراحی و نقشه دشمن را شناخته و برای مقابله با آن، طراحی کلان و مصونیت‌بخشی داشته باشیم که برنامه‌های اجرایی نیز در چارچوب این طراحی کلان معنا پیدا خواهند کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: طراحی و نقشه دشمن، از بین بردن توانمندی‌های جمهوری اسلامی و اگر نتواند، جلوگیری از رشد این توانمندی‌ها است.
ایشان با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با طراحی دشمن، استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌ها و افزایش روزافزون قدرت و اقتدار کشور است، به بیان توانمندیهای اصلی و اساسی کشور پرداختند.
«ایمان اسلامی» اولین توانمندی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: طرف مقابل از همه امکانات خود به‌ویژه فضای مجازی استفاده می‌کند تا ایمان اسلامی نسل جوان و نسلهای بعدی را متزلزل کند، بنابراین باید برای حفظ و عمق‌بخشی به ایمان اسلامی در جامعه به‌عنوان یکی از زمینه‌های اقتدار، اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای «پیشرفت‌های علمی» را دومین توانمندی اساسی کشور خواندند و با تأکید بر اینکه طرف مقابل به‌شدت مخالف پیشرفت علمی است و برای متوقف کردن آن به ترور دانشمندان کشور نیز متوسل شده است، افزودند: آنها برای مقابله با پیشرفت علمی حتی از ابزارهای خباثت‌آمیز و ممنوع همچون بدافزارها و ویروس‌های اینترنتی استفاده کردند که می‌توانستیم برای این جنایت، گریبان آنها را در دادگاههای بین المللی بگیریم که متأسفانه این کار انجام نشد.
ایشان خاطرنشان کردند: یکی از دلایل عمده فشار بر بخش هسته‌ای، مخالفت با پیشرفت علمی کشور است و خودشان هم می‌دانند که ادعای تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای، یک دروغ آشکار است.
رهبر انقلاب اسلامی «توانمندی اقتصادی» و «توانمندی دفاعی بازدارنده» را از دیگر عوامل اقتدار کشور دانستند و با تأکید بر افزایش این توانمندیها گفتند: توانمندی سیاسی ملی به‌معنای وحدت و انسجام ملی باید حفظ شود و با وجود اختلاف‌ها و سلایق گوناگون سیاسی که اشکالی هم ندارد، در مبانی حرکت نظام، اختلافی در بین مردم به وجود نیاید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: به‌لطف الهی امروز این انسجام و وحدت ملی نسبت به مبانی نظام وجود دارد و قاطبه مردم به انقلاب، مظاهر انقلاب، یادگارهای انقلاب و نام و یاد امام(ره) علاقه‌مند هستند.
ایشان «جمعیت جوان کشور» را از دیگر توانمندیهای اساسی برشمردند و افزودند: جمعیت جوان نعمت بسیار بزرگ و مهمی است، مسئولان دولتی باید با برنامه ریزی صحیح در جهت افزایش جمعیت جوان کشور حرکت کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای بعد از تأکید بر افزایش توانمندیهای شش‌گانه اساسی کشور برای مقابله با طراحی دشمن، خاطرنشان کردند: دشمن عبارت است از «شبکه استکبار» که در رأس آن دولت آمریکا قرار دارد و همچنین «شبکه صهیونیستی» که مظهر آن رژیم جعلی صهیونیستی است.
ایشان با اشاره به اینکه طرف مقابل به هیچ وجه دشمنی خود را پنهان نمی‌کند، گفتند: سخن چند روز پیش وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس مبنی بر اینکه ذات آمریکا تغییری نکرده، سخن کاملاً درستی است، ذات آمریکای کنونی همان ذات آمریکای دوران ریگان است و هیچ تفاوتی هم میان دموکرات و جمهوری‌خواه وجود ندارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای به یک تصور غلط درخصوص آمریکا اشاره و خاطرنشان کردند: برخی تصور می‌کنند ما می‌توانیم با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات خود را حل کنیم در حالی که این تصور نادرست، و یک توهم است.
ایشان با تأکید بر اینکه از لحاظ منطقی، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران مورد محبت دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت، گفتند: رفتار آمریکاییها همواره خباثت‌آمیز و همراه با عناد بوده است، بنابراین، تصور اینکه مسائل ایران و آمریکا سوءتفاهم است و از طریق مذاکره و به‌شیوه پنجاه ــ پنجاه قابل حل است، تصوری غیرواقعی و غلط است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئله اصلی آمریکاییها، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است که با مذاکره و رابطه حل نمی‌شود زیرا قدرت و استقلال ناشی از اسلام برای استکبار غیرقابل قبول است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از دیدگاه آمریکا، مصالحه به‌معنای تنزل از مواضع و اصول است، خاطرنشان کردند: این تنزل پایانی ندارد همان‌گونه که اکنون بعد از موضوع هسته‌ای، موضوع موشکی را پیش کشیده‌اند، بعد از موشک، نوبت به حقوق بشر می‌رسد، بعد از حقوق بشر، موضوع شورای نگهبان، سپس موضوع ولایت فقیه و در نهایت قانون اساسی و حاکمیت اسلام مطرح خواهد شد، بنابراین تصور اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند با آمریکاییها به مصالحه برسد، تصور نادرستی است.
رهبر انقلاب اسلامی به یک تصور غلط دیگر نیز اشاره کردند و افزودند: برخی تصور می‌کنند که علت خصومت آمریکا با ایران، تحریک‌ها و ستیزه‌گری جمهوری اسلامی است در حالی که آنها بودند که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، با بدگویی، تحریم، طلبکاری و پناه دادن به دشمن ملت ایران، بنای دشمنی و ستیزه را گذاشتند.
رهبر انقلاب اسلامی، تقویت «مصونیت و اقتدار کشور» را علاج واقعی همه دشمنی‌های مستکبران خواندند و تأکید کردند: براساس فرمان صریح قرآن باید هرچه می‌توانیم قوت و قدرت «ایمانی، اقتصادی، دفاعی، علمی، سیاسی و جمعیتی» خود را افزایش دهیم.
ایشان با فراخوان مسئولان همه دستگاهها به ادای کامل وظایف خود در روند افزایش توان و «مصونیت ملی»، به مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاههای مرتبط با توان علمی کشور توصیه کردند خود را از حواشی دور نگه‌دارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت حمایت از جوانان معتقد و انقلابی به‌عنوان یکی از توانمندیهای کشور، افزودند: همان‌گونه که صریح و آشکارا گفتم همواره از جوانان مؤمن انقلابی دفاع می‌کنم و به آنها ارادت دارم.
رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود در جمع مسئولان و مدیران ارشد نظام را با بیان تذکراتی مهم در دو زمینه اقتصاد و برجام ادامه دادند.
ایشان رکود و بیکاری را دو مشکل عمده کشور دانستند و خاطرنشان کردند: این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم‌ها باشد، متوجه سیاستها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان برخی راهکارها برای حل این دو مشکل، توجه به صنایع کوچک و متوسط را ضروری خواندند و افزودند: احیای این‌گونه صنایع، از بنیانهای اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
رهبر انقلاب اولویت‌بندی کارها را بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: طبیعی است که هریک از وزیران محترم مشکلات خود را مهم تر بداند و برای جذب منابع بیشتر تلاش کند اما دولت باید با اولویت‌بندی واقعی، حرکت اقتصادی را شتاب دهد.
ایشان با ابراز امیدواری درباره عینی شدن نتایج فعالیتهای دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان را دارای اولویت کامل و در حل دو مشکل عمده رکود و بیکاری مؤثر خواندند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، جذب و هدایت سرمایه‌ها و منابع خارجی به زمینه‌های مورد نیاز کشور را نیز مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: در این عرصه نیز باید با اولویت‌بندی عمل کرد.
جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز کشور نیستند، تبدیل تجهیزات فرسوده صنایع، توجه کامل به بخش کشاورزی و تمرکز و سرمایه گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به‌جای خام‌فروشی از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب به مسئولان بود.
ایشان افزودند: افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی و اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در نقد دیدگاهی که معتقد است منابع لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، افزودند: سپرده‌های ارزی و ریالی مردم در بانکها، رقم بسیار بالایی است، با افزایش «تسهیلات و مشوقهای قانونی»، این منابع را به‌سمت شتاب یافتن روند اقتصاد مقاومتی هدایت کنید.
مسئله برجام و ارزیابی میزان پایبندی طرفهای مقابل به تعهداتشان، آخرین بخش از سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی در جمع مسئولان و کارگزاران نظام بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، نظرات هر دو گروه موافقان و مخالفان برجام را مبالغه‌آمیز خواندند و گفتند: هم افرادی که از برجام تمجید می‌کنند و هم مخالفان و منتقدان آن، در بیان نظرات خود گاهی مبالغه و اغراق می‌کنند، در حالی که برجام هم «نقاط مثبت و محسّنات» دارد و هم «نقاط ضعف و معایب».
رهبر انقلاب افزودند: محسّنات برجام همان مواردی بود که جمهوری اسلامی را به روی آوردن به مذاکرات ترغیب کرد که البته خیلی از آن محسّنات تأمین نشد.
ایشان در اشاره به معایب برجام خاطرنشان کردند: این معایب مواردی است که ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بدذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند.
ایشان افزودند: در برجام خُلل و فُرجهایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تجلیل از تلاش فراوان و سخت مذاکره کنندگان هسته‌ای، تأکید کردند: آنچه که در خصوص برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاشهای این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است.
رهبر انقلاب با اشاره به زوایای پرابهام سند برجام که زمینه سوء استفاده طرفهای مقابل را فراهم کرده است تأکید کردند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد که این کار هم دستوری قرآنی درباره نقض عهد متقابل است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به تشریح مصادیقی از عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود پرداختند و خاطرنشان کردند: وظیفه طرف مقابل، برطرف کردن تحریمها بود اما به این وظیفه عمل نکرده یعنی بخشی از تحریمها را به‌نحوی برداشته‌ اما در عمل تحریمها برداشته نشده است.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها تحریمهای اولیه را به‌طور کامل حفظ کرده‌اند که این مسئله بر تحریمهای ثانویه نیز که قرار بود برطرف شود اثر می‌گذارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: دست‌اندرکاران به این واقعیات توجه و دقت کنند و این حرف را تکرار نکنند که تحریمها برداشته شده است.
ایشان با اشاره به حل نشدن مشکل معاملات با بانکهای خارجی، افزودند: مقامات دولت آمریکا در زبان و بخشنامه می‌گویند که مانعی برای معاملات بانکی با ایران وجود ندارد اما در عمل کاری می‌کنند که بانکها جرأت معامله با ایران را نداشته باشند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، سخنان اخیر یک مقام مسئول آمریکایی را مبنی بر اینکه «ما نمی‌گذاریم ایران راحت باشد»، نمونه‌ای از همین رفتار دوگانه دانستند و گفتند: طرف آمریکایی این گناه و تخلف بزرگ را در مانع‌تراشی برای تعامل بانکهای خارجی با ایران انجام داده و کسی نباید کار آمریکایی‌ها را توجیه کند.
«بیمه نفتکشها» موضوع مهم دیگری بود که رهبر انقلاب، جزئیاتی از تخلف و بدعهدی آمریکا در خصوص آن را بیان و خاطرنشان کردند: البته آنها در سقف محدودی این بیمه را قبول کرده‌اند اما ساختارهای بزرگ بیمه وارد این موضوع نمی‌شوند زیرا آمریکایی‌ها در آن ساختارها عضو هستند و مانع‌تراشی می‌کنند.
ایشان با اشاره به انجام کامل تعهدات جمهوری اسلامی افزودند: ما پیش‌پرداختها و تعهدات خود را پی‌درپی انجام دادیم و غنی‌سازی 20 درصد، فردو و اراک را تعطیل کردیم، اما طرف مقابل همچنان متوقع است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کردند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری 300 کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.
رهبر انقلاب، با اشاره به پولهای بلوکه شده کشورمان در خارج گفتند: امروز دسترسی به درآمدهای نفتی کشور کاری دشوار و هزینه‌دار است و پولهایی هم که در بانکهای دیگر کشورها داریم، هنوز به جمهوری اسلامی برنگشته است چرا که این پولها به دلار است و انتقال آنها به‌دلیل دشمنی و بدعهدی آمریکا قفل شده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، در ادامه سخنانشان صنعت هسته‌ای را صنعتی راهبردی خواندند که باید بدون لطمه باقی بماند و توسعه یابد.
ایشان با اشاره به تأثیر محسوس صنعت هسته‌ای در مصونیت‌بخشی و افزایش امنیت کشور تأکید کردند: قابلیتهای این صنعت، نیروی انسانی توانای آن و امکان رسیدن آن به وضعیت قبلی باید مورد مراقبت قرار گیرد و حفظ شود.
رهبر انقلاب افزودند: خوشبختانه قابلیت بازگشت به وضع قبلی حفظ شده و ما می‌توانیم در شرایطی که لازم بدانیم، با سانتریفیوژهای نسل جدید در کمتر از یک سال و نیم به صدهزار سو دست یابیم، بنابراین طرف مقابل خیال نکند که دست ما بسته است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر مقابله جدی با هرگونه کارشکنی آمریکا خطاب به مسئولان تأکید کردند: حق گرفتنی است آن هم از گرگی مثل آمریکا که باید حق را از دهانش بیرون کشید.
رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مبنی بر مقابله با مانع‌تراشی‌های آمریکا خاطرنشان کردند: برای مقابله با جفاها و اقدامات طرف مقابل باید توانایی‌های خود را حفظ کنیم.
ایشان دستیابی ایران به غنی‌سازی 20 درصد و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را عوامل اصلی قبول برخی تعهدات از جانب آمریکا دانستند و تأکید کردند: اگر اقتدار علمی و فناوری ایران نبود آمریکایی‌ها قطعاً همین وضع فعلی را هم قبول نمی‌کردند بنابراین باید این اقتدار هرچه بیشتر افزایش یابد.
رهبر انقلاب در آخرین نکته بخش هسته‌ای سخنان خود در جمع مسئولان و کارگزاران نظام گفتند: از هیأت نظارت بر اجرای برجام توقع داریم با دقت و مراقبت افزونتر در هر نقطه‌ای که طرف مقابل بد عمل می‌کند یا به فکر خیانت است بایستد و از منافع ملت دفاع نماید.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور، در سخنانی ماه رمضان را ماه رحمت الهی خواند و با اشاره به شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت یازدهم گفت: دولت، کنترل و مهار تورم را اولویت خود قرار داد و توانستیم تورم را از 40.1 درصد در سال 92 به 11.9 درصد در پایان سال 94 برساند و در ماه آینده نیز به تورم یک‌رقمی دست خواهیم یافت.
آقای روحانی، کنترل بازار ارز، رشد اقتصادی و خروج از رکود را از دیگر دستاوردهای دولت دانست.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: از سال 92 تا 94 تولیدات کشاورزی از 97 میلیون تن به 112 میلیون تن رسید.
آقای روحانی افزود: در زمینه ذخایر و مواد غذایی استراتژیک مثل گندم و برنج، ذخایر سال 94 نسبت به سال 92 سه برابر شده و پیش‌بینی تولید گندم در سال جاری 10میلیون تن است که تقریباً برابر با نیازهای کشور است.
آقای روحانی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت نفت، گفت: فازهای 12، 15، 16 و 17 پارس جنوبی به افتتاح رسید و سه تا چهار فاز دیگر نیز تا پایان امسال افتتاح خواهند شد.
رییس جمهور افزود: تولید گاز کشور در این مدت 150میلیون مترمکعب در سال افزایش پیدا کرده است.
وی به افزایش خطوط ریلی کشور اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن 475 کیلومتر به خطوط ریلی و برنامه‌ریزی برای 700 کیلومتر دیگر، شاهد تحول بزرگی در زمینه ریل و ترانزیت خواهیم بود.
آقای روحانی با بیان "در زمینه تجارت خارجی شاهد تحول مثبتی بودیم"، تأکید کرد: در سال قبل بعد از 60 سال برای اولین بار صادرات غیرنفتی کشور از واردات غیرنفتی پیشی گرفت.
وی ادامه داد: به‌طور متوسط در هشت سال گذشته تراز تجاری کشور، منفی 25 میلیارد دلار بوده اما برای اولین بار این تراز تجاری مثبت شده است.
آقای روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: در این مذاکرات، حقوق هسته‌ای ملت ایران را تثبیت کردیم و قطعنامه‌های ظالمانه لغو شدند.
رییس جمهور، اولین قدم پس از رفع تحریم را دستیابی به بازار صادراتی نفت خواند و گفت: در این زمینه تقریباً به همان شرایط قبل از تحریم نزدیک شده‌ایم.
آقای روحانی با بیان اینکه تولید میعانات از 370 هزار بشکه به 390 هزار بشکه در ماههای اخیر رسیده است، افزود: صادرات نفت خام امروز به دو میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و تولید نفت هم از 2.7 میلیون بشکه به 3.8 میلیون بشکه رسیده است.
رییس جمهور تأکید کرد: امروز به اتحاد و ایستادگی برای دستیابی به اهداف نیاز داریم.
وی مهمترین مسئله پیش روی کشور را مسئله اشتغال دانست و با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت یازدهم در طول 3 سال گذشته، ایجاد یک میلیون و 340 هزار اشتغال خالص جدید است، گفت: طبق اعلام مرکز آمار هم‌اکنون بیش از 22 میلیون شاغل در کشور داریم.
وی یکی از مشکلات برای رسیدن به رشد اقتصادی را کمبود تقاضا دانست و افزود: بدون بازار جدید نمی‌توانیم به رشد اقتصادی مطلوب برسیم و بدین منظور باید به‌دنبال بازار جدید داخلی و خارجی و نیز سرمایه گذاری خارجی باشیم.
رییس جمهور با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در مورد بیکاری جوانان تأکید کرد: برای دولت هم مایه شرمساری است که جوان تحصیلکرده ایرانی بیکار باشد.
آقای روحانی با بیان اینکه از سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌دستور رهبر انقلاب تشکیل شده، گفت: این ستاد تاکنون 19 جلسه تشکیل داده و 110 طرح را در اولویت قرار داده است.
آقای روحانی با اشاره به اینکه نباید اعتماد میان مردم و جامعه سست شود، افزود: اگر در گوشه‌ای چند نفر حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله ملی نکنیم و دولت نیز گوش شنوایی برای شنیدن نقدها دارد.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 139 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 16:19

یک مقام شرکت بوئینگ گفت توافق این شرکت با ایران برای خرید ۱۰۰ هواپیمای مسافربری احتمالا امروز به طور رسمی اعلام خواهد شد.
به گزارش فرهنگ نیوز، روزنامه واشنگتن پست آمریکا به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ایران و بوئینگ به زودی توافق بر سر یک قرارداد چند میلیارد دلاری را اعلام خواهند کردند .

به گفته این منابع ایران قرار است به زودی جزئیات توافق خرید 100 هواپیمای مسافربری از شرکت بوئینگ را اعلام کند.

ارزش این توافق 17 میلیارد دلار برآورد شده است که در صورت نهایی شدن بزرگترین خرید ایران از آمریکا پس از اجرایی شدن برجام خواهد بود.

اگرچه سازوکارهای مالی این توافق هنوز نهایی نشده است اما احتمالا هواپیماهای خریداری شده ایران طی حدود یک دهه تحویل این کشور خواهد شد.

یک مقام شرکت بوئینگ گفت خبر رسمی این توافق احتمالا چهارشنبه اعلام خواهد شد.

در عین حال بوئینگ برای اجرایی کردن این قرارداد و فروش هواپیما به ایران باید از وزارت خزانه داری آمریکا مجوز بگیرد.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 137 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 16:19

در بیشتر موارد از موتور تکفاز برای سیستم در باز کن استفاده خواهد شد . با توجه به چپ و راست رفتن مدام درب اتوماتیک از دو سیم پیچ در موتور تکفاز استفاده می شود که با قرار دادن یک خازن به طور سری با هر یک از سیم پیچ ها جهت حرکت موتور را می توان تغییر داد . در اکثر مواقع از موتورها سیم خارج شده که دو تا از سیم ها به دو سر خازن و یکی به عنوان ارتا و دیگری به عنوان سیم مشترک قرارا خواهد گرفت که تمامی سیم ها به ترمینال های انتهای مدار وصل می شود . توان های 50 و 1000 وات با توجه به درهای مختلف از نظر وزن و اندازه مورد استفاده است.همچنین درهای دو لنگه از دو موتور و در بقیه موارد از تک موتور استفاده می شود.
اما موردی که باید به آن توجه کرد اینکه کارکرد پشت سر هم و مداوم موتور باعث آسیب دیدن و داغ شدن موتور خواهد شد .پس از باز و بسته شدن مداوم بدون وقفه جلوگیری کنیم. در جاهایی که نیاز به نیروی بیشتری برای باز و بسته باشد از گیربکس یا همان جعبه دنده استفاده می شود که نحوه انتقال این نیرو برای درب های متفاوت دارای روش های گوناگون است از جمله در درب های ریلی یا همان کشویی از یک چرخ دنده که محور محرک مکانیکی که دارای دنده های شانه ای که زیر درب نصب شده برای انتقال نیرو از گیربکس استفاده می شود .
در درب اتوماتیک سکشنال و تکه ای که به صورت عمودی باز و بسته می شود این نیرو از گیربکس توسط تسمه یا زنجیر منتقل می شود ، در بعضی مدل های دربهای دو یا تک لنگه ، سیستم گیربکس آن از یک مهره و پیچ حلزونی که به هم متصل شده اند با چرخش پیچ و حرکت مهره در باز و بسته می شود اما در مواردی که برق قطع می شود یا در هنگام تنظیم در موقع نصب ، برای آنکه بتوانیم در را به صورت دستی باز یا بسته کنیم محور گیربکس باید آزاد شود . پس در دربهای تک یا دو لنگه درب ها به وسیله بازوهایی که تعبیه شده باز و بسته می شود .
آزاد کردن گیربکس توسط آچار آلن که روی موتور گیربکس تعبیه شده چرخانده می شود . اما در سیستم [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] کرکره ای این کار توسط سیم بکسل و درب های یک یا چند تکه به وسیله ریسمان آویزان انجام می شود. اما برای سیستم درب کشویی این کار بوسیله باز کردن درب کوچک روی سیستم اصلی توسط یک سوئیچ انجام می شود.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 128 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 16:19

حجم: ۱۶.۷ مگابایت

مدت زمان: ۰۷:۱۷

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 163 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 22:18

حجم: ۸ مگابایت

مدت زمان: ۲۰:۴۰

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 123 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 22:18

مصرف سنگدان برای مبتلایان به بیماری‌های التهابی خطر دارد؟ مضرات بال و گردن مرغ در چیست؟ این‌که می‌گویند پای مرغ باعث غضروف‌سازی می‌شود، صحت دارد؟... کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 22:18

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 175 تاريخ : يکشنبه 23 خرداد 1395 ساعت: 20:35

پرستار جوان می‌گوید: «اینجا تیپ زدن از شرایط مهم کار کردن است اما چون لوازم آرایش گران است، مسئولان بیمارستان خارج از فیش حقوقی، مبلغی را برای تامین هزینه‌های مذکور به حسابشان واریز می کنند.»
به گزارش فرهنگ نیوز، این دیوارهای خوش رنگ و عطر و بوهای خوب که کمی انسان را از یاد مرگ غافل تر می کند، اگرچه تنها ارمغان حضور در بیمارستانهای شیک و نو نوار خصوصی پایتخت نیست اما هرچه هست، با برخی تصاویر و نماهای رنگ و رو رفته همتاهای دولتی شان حسابی متفاوت است.
مشرق نوشت ؛ بر خلاف آن فیلم های معروف دهه هفتاد که تا پرستار از اتاق عمل بیرون می آمد، کمی مقنعه اش را مرتب می کرد و خبر مرگ عزیزمان را با سر تکان دادن و نهایتا "متاسفم" اعلام می کرد، حالا نقش پرستاران برای اعلام خبرهای خوش و مشتلق گرفتن، بسیار پررنگ شده است؛ پرستارانی که هدف اصلی استخدام برخی از آنها، نگه داشتن و صد البته راضی نگه داشتن بیمار و همراهان و ملاقات کنندگان است از فضا و امکانات و مدیریت بیمارستان کاملا خصوصی!
«آرایش غلیظ» شرط ادامه کار در بعضی بیمارستان های خصوصی تهران. خبری غافلگیر کننده که ظاهرا چند ماه و اندک سالی است در برخی درمانکده های خصوصی رواج یافته است. ادعایی که حکایت از بروز تخلف در بعضی بیمارستان های خصوصی تهران دارد و اینکه برخی بیمارستان های بخش خصوصی در تهران، پرستاران خانم خود را با پرداخت مبالغی تحت عنوان «حق آرایش» آنهم خارج از پرداخت های قانونی و البته بدون اینکه ردی از این پرداخت در فیش حقوقی شان باقی بماند، مجاب به داشتن رنگ و لعاب های آنچنانی و اصطلاحا انجام آرایش های غلیظ می کنند تا شاید از این طریق بیماران بیشتری حاضر به طی کردن ادامه درمانشان در این بیمارستان ها شوند.
اگرچه طبق معمول، مسئولان بیمارستان‌های خصوصی مجری این ابتکار سخیف در مواجهه با این موضوع به شدت آن را تکذیب و هرگونه پرداخت خارج از فیش حقوقی آنهم تحت عنوان حق آرایش را به کلی کتمان می کنند اما پیگیری های خبرنگار مشرق، آنهم از پرستاران شاغل در این بیمارستان های خصوصی، حکایتی دیگر دارد.
البته نبود امنیت شغلی در بیمارستان های بخش خصوصی باعث شده تا کمتر کسی از نیروهای پرستاری حاضر به توضیح در این باره شود، مگر با قرار دادن شرط و شروط برای محفوظ ماندن نام خود و بیمارستانی که در آن کار می کند که البته مستندات آن نزد مشرق محفوظ است!
سرنخ را یکی از پرستاران مرد به دستمان داد؛ پرستاری جوان که از بعضی بریز و بپاش ها و پرداخت های چند میلیونی در محل کارش حسابی گلایه داشت. از اینکه وقتی صحبت از پرداخت اضافه کاری، شب کاری ها و کار در ایام تعطیل می شود، مسئولان بیمارستان دم از کمبود بودجه و نبود نقدینگی آنهم به خاطر بدهی بیمه ها می زنند، اما برای آرایش کردن خانم های پرستار پول دارند و حاضرند هر ماه مبلغی را برای خرید لوازم آرایش به پرستاران زن پرداخت کنند!
بیمارستانی که ماهانه 140 هزار تومان "حق آرایش" می دهد!
با نشانی های این مرد جوان، به یکی از بیمارستان های خصوصی می روم. ساعت ملاقات است و حضور در بخش های درمانی آزاد. این بار اما با حساسیتی بیشتر از وضعیت حجاب، پوشش و البته آرایش خانم های شاغل در بیمارستان پیگیری می کنم. کمی دقت کافی است تا متوجه شوی حرف های آن پرستار بیراه نیست.
به سراغ یکی از خانم ها می روم. حدودا سی و چند ساله است و دو سالی می شود که در این بیمارستان به عنوان پرستار مشغول به کار شده است. وقتی از پرداخت کمک هزینه ای تحت عنوان حق آرایش می پرسم، ناگهان رنگ رخسارش عوض می شود و سکوت می کند.
بعد از چند ثانیه مکث و با کمی اضطراب می گوید: چطور مگر؟! وقتی برای جلب اعتمادش می گویم یکی از نزدیکان من هم در یکی از بیمارستان های خصوصی کار می کند و آرایش کردن را یکی از شرایط ادامه همکاری با او قرار داده اند، سکوتش را می شکند و می گوید: اینجا هم همینطور است. ولی زرنگ تر از این هستند که این پول را تحت عنوان حق آرایش پراخت کنند و در فیش حقوقی هم بیاید، بلکه آخر هر ماه مبلغی را به عنوان پاداش پرداخت می کنند اما به این شرط اصلی که با آن لوازم آرایش بخریم و با ظاهری آراسته در محیط کار حاضر شویم.

«اینجا تیپ زدن از شرایط مهم کار کردن است .به همین خاطر هم چون لوازم آرایش گران است و پرسنل نمی توانند با حقوق خود آنرا آنهم برای آرایش کردن در محیط کار تهیه کنند مسئولان بیمارستان خارج از فیش حقوقی مبلغی را برای تامین هزینه های مذکور به حسابشان واریز می کنند.البته مبلغ در بیمارستان های مختلف متفاوت است و در این بیمارستان ماهیانه 140هزار تومان بابت این کار به خانم ها پرداخت می‌کنند.»
خانم پرستار دیگری که دریک بیماستان خصوصی دیگر در تهران کار می کند هم با اینکه دوستش ما را به او معرفی کرده، ابتدا موضوع را کتمان می کند اما در نهایت با تاکید بر اینکه اگر این موضوع به گوش مسئولان بیمارستان برسد برایم بد می شود و حتی ممکن است شغلم را از دست بدهم حاضر به گفتگو می شود و حرف های اولش را عوض می کند .
او در این باره می گوید: "نزدیک به یکسال می شود که بعد از واریز حقوق ها مبلغی تحت عنوان پاداش به حسابمان واریز می شود اما هم ما هم مسئولان می دانند که کاربرد آن کجاست و باید صرف خرید چه وسایلی بکنیم. مبلغی که به ما می دهند ماهیانه 80 هزار تومان است"
وی در عین حال با کنایه می گوید: جالب اینجاست که وقتی صحبت از پرداخت اضافه کاری های شیفت شب یا روزهای تعطیل می شود، می گویند پول نداریم، بیمارستان بدهکار است و هزار و یک دلیل دیگر ولی آرایش کردن را جزئی از آراستگی می دانند که باید برایش هزینه کرد."
قانونی درباره پوشش پرستاران وجود دارد؟
در بخش های بیمارستان که قدم می زنم به یاد قانون عفاف و حجاب می افتم که از سال 84 تا به امروز بر زمین مانده و دستگاهی به جز نیروی انتظامی برای اجرای آن ورود پیدا نکرده است. گویی در بعضی بیمارستان های خصوصی پایتخت معیار و ملاک برای داشتن حجاب با آنچه شرع و قانون تعیین کرده متفاوت است!
بر اساس قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در 13 دی 1384 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است در مواردی چون "نظارت بیشتر بر بیمارستان‌های خصوصی به منظور ترویج فرهنگ حجاب " اقداماتی را به اجرا گذارد در حالی که بسیاری از مسئولان ما از وجود چنین دستور صریحی بی اطلاع هستند.
از سوی دیگر، این وزارتخانه موظف شده است در موضوعات مهمی چون "الگوسازی مناسب برای جامعه پزشکی در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" اقدام کند که بررسی ها نشان می دهد کارنامه قابل قبولی در این حوزه وجود ندارد و در عین حال، مسئولان بالاتر نیز چنین دغدغه ای را برای وزارت بهداشت، ایجاد نکرده اند.
این موضوع را باید در کنار سخنان صریح سید مصطفی طباطبایی‌نژاد عضو سابق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گذاشت که چند سال قبل با انتقاد از وضعیت حجاب در کشور گفته بود: "وضعیت حجاب در بیمارستان‌ها، از وضعیت جامعه هم حادتر است!"
یک مسئول: بیمارستان های خصوصی به جای حق آرایش قانون ارتقا بهره وری را اجرا کنند
در دومین گام به سراغ قائم مقام سازمان نظام پرستاری می روم. محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه مشرق با شنیدن این موضوع صریحا اعلام می کند که "اولین بار است که این موضوع را می شنوم و خیلی برایم جالب است. اگر با مستندات متوجه شویم که بیمارستان های خصوصی چنین کاری می کنند، به علت آنکه کاملا غیر قانونی است، با متخلفین برخورد قاطع صورت می گیرد."
بیمارستان‌هایی که بیماران را با رنگ کردن راضی می‌کنند/ جزییاتی از پرداخت «حق آرایش» به پرستاران زن"بیمارستان های خصوصی به جای پرداخت حق آرایش قانون ارتقا بهره وری را اجرا کنند." این را قائم مقام سازمان نظام پرستاری می گوید و تاکید می کند: «مسئولان بیمارستان های خصوصی در پاسخ به اینکه چرا حاضر به اجرای قانون ارتقا بهره وری که از سال 89 به صورت کامل در بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی در حال اجراست نیستند،بار مالی و کمبود منابع را بهانه قرار می دهند. این یعنی حاضر به اجرای قانون نیستند اما حاضرند پرداخت های خارج از عرفی مانند حق آرایش داشته باشند!»
شریفی مقدم مهمترین خواسته پرستاران بیمارستان های خصوصی را اجرای قانون ارتقا بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت می داند و می گوید:" با اینکه معاون قبلی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز بیمارستان های خصوصی را ملزم به اجرای این قانون کرده است اما مسئولان بیمارستان های خصوصی حاضر به اجرای قانون نیستند و پرستاران شاغل در این بخش نیز به دلیل عدم امنیت شغلی جرات شکایت به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را ندارند.
سهامداری برخی مسئولان مانعی برای نظارت وزارت بهداشت
"زور پرستاران شاغل در بیمارستان های خصوصی به روسای بیمارستان ها نمی چربد." دبیر کل خانه پرستار تنها دو راه برای احقاق حقوق پرستاران شاغل در بیمارستان های خصوصی متصور است؛ اولین راه شکایت شخص پرستار از بیمارستان نزد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که به دلیل ترس از بیکار شدن هیچگاه صورت نمی گیرد و دومین راه هم استفاده وزارت بهداشت از اهرم های نظارتی خود بر بخش خصوصی است که متاسفانه به دلیل منفعت برخی مسئولان وزارت بهداشت هیچگاه عملی نمی شود."
به گفته شریفی مقدم بعضی مسئولان وزارت بهداشت از سهامداران بیمارستان های خصوصی نیز به شمار می آیند و این یعنی منتفی شدن استفاده از اهرم های نظارتی وزارت بهداشت در بخش خصوصی درمان.
آبان ماه سال 91 بود که سردار احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی با اشاره به اوضاع بد برخی از بیمارستان‌ها در تهران از نظر پوشش پرستاران، رسما اعلام کرد که "در این زمینه 60 بیمارستان تذکرات لازم را دریافت کرده اند". حدود 5 سال از آن آمار و تذکرها می گذرد و مشخص نیست این پیگیری و تاکیدات پلیس، تا چه حد کارساز بوده اما تا دیر نشده باید فکری به حال چرخه اقتصادی برخی بیمارستانها کرد که قرار است با رنگ کردن بیمار و پرستار، چرخشان بچرخد.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 116 تاريخ : يکشنبه 23 خرداد 1395 ساعت: 20:35

24 خرداد 1392، پس از دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، انتخاباتی برای جایگزینی وی برگزار شد. در مرحله نهایی انتخابات از میان 6 نفر باقیمانده، نام حسن روحانی با کسب 50/70 درصد کل آراء، به عنوان رئیس جمهور دور یازدهم از صندوق ها خارج شد. در آستانه سه سالگی دولت «تدبیر و امید»،فعالین سیاسی یک سال پایانی این دولت را بسیار حساس ارزیابی می کنند و برخی از تک دوره ای شدن ریاست حسن روحانی می گویند. روحانی در 24 خرداد 93 در اولین سالروز انتخاب دولت تدبیر و امید از منزوی شدن افراطیون در داخل و خارج از کشور با برگزیده شدنش گفته بود: "حضور گسترده مردم در انتخابات از یکسو پیامی به افراطیون خارج بود که فکر می‌کردند با فشار و تهدید می توانند ملتی را به زانو در‌آورند و از سوی دیگر پیامی به افراط‌گران داخل بود که فکر می‌کردند طرفداران فراوانی دارند و می‌توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه بدهند."
رئیس دولت یازدهم در انتخابات 92 چندین فرصت در اختیار داشت که می توانست با استفاده از آنها بخت خود را برای پیروزی بالا ببرد. نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات و رد صلاحیت او به نفع حسن روحانی تمام شد. با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات، محمدرضا عارف، نامزد اصلاح طلبان با فشار زعمای اصلاح طلب از گردونه رقابت های کنار رفت تا حمایت اصلاح طلبان از روحانی مستحکم تر شود. عارف در زمان کناره گیری و در نامه ای که به رئیس دولت اصلاحات نوشت، هرگز اعلام نکرد که به نفع روحانی کنار رفته است. نوسان ها و تلاطم ها در بازار ارز و به تبع آن در بازار کالاهای مصرفی و افزایش قیمت ها از میانه سال 1390 تا 1392، شرایطی را محیا کرده بود که شعارهای بهبود اوضاع اقتصادی با اقبال روبه رو می شدند. روحانی نیز از سایر رقبا دست پیش گرفت و وعده تحول 100 روزه و یکماه در اقتصاد کشور را داد. پیش از این حسن روحانی به عنوان نامزد ریاست جمهوری جدی گرفته نمی شد و بخت او بسیار پایین در نظر گرفته می شد.
حال پس از گذشت 3 سال از مدیریت اجرایی کشور، بار دیگر حسن روحانی باید خود را برای یک رقابت نفس گیر انتخاباتی آماده کند و دیگر مانند دوره قبل نامزدی ناشناخته و بدون کارنامه اجرایی نیست. روحانی علی رغم فعالیت در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت و مجمع تشخیص مصلحت، تا پیش از سال 92، پست اجرایی دولتی در اختیار نداشت و بیشتر سابقه اش در مذاکرات هسته ای و دبیری شورای عالی امنیت خلاصه می شد.
کارنامه حسن روحانی در مناظرات و برنامه های چالشی مورد نقد جدی قرار خواهد گرفت. از اوضاع اقتصادی تا مذاکرات هسته ای و برجام، موضوعاتی هستند که روحانی باید به دفاع از آنها بپردازد. اما پیش از آنکه تنور رقابت های انتخاباتی در اواخر زمستان 1395 و اوایل بهار 1396 روشن شود، موضوع «عبور از روحانی»، مطرح شده است. عبوری که به کلیدواژه این روزهای فعالین سیاسی تبدیل شده و برخی به نقد آن و عده ای نیز به تفصیل درباره علل واقعی این عبور قلم فرسایی می کنند. در آستانه سومین سالروز 24 خرداد، این حجم از انتقادها و دفاعیه ها بی سابقه بوده است. اما چرا در دور اول سکانداری روحانی زمزمه های عبور از او افزایش پیدا کرده و آیا بخت او نسبت به سال 92 کاهش یافته است؟
تکلیف برای اصولگرایان روشن است و همچون رقابت های انتخاباتی دیگر، نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 معرفی خواهند کرد. اینکه جریان اصولگرا آیا همچون سال 92 مرتکب اشتباه خواهد شد و به صورت ناهماهنگ وارد کارزار خواهد شد یا خیر، مشخص نیست. با مطرح شدن نام محمود احمدی نژاد برای بازگشت مجدد به قدرت و به شرط تایید صلاحیت، اصولگرایان باید دست به انتخاب جدی بزنند؛ آیا آنها بار دیگر پشت سر احمدی نژاد قرار خواهند گرفت یا نامزد دیگری را رو خواهند کرد؟ احمدی نژاد به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری در سال بعد، اصلاح طلبان را نیز نگران کرده است. احمدی نژاد از ظرفیت بالایی در بسیج افکار عمومی به نفع خود برخوردار است و توانایی بالایی در به چالش کشیدن رقبا در مناظرات دارد؛ مناظراتی که می تواند در نتیجه انتخابات تاثیر چشمگیری داشته باشد. اسامی محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و فتاح، رئیس کمیته امداد، به عنوان رقبای روحانی در سال 1396 مطرح شده اند.
اما اصلاح طلبان در دور جدید انتخابات با چالش های متعددی روبه رو هستند. روحانی برخلاف وعده های سیاسی که مطرح ساخته بود نتوانسته براساس خواسته های اولیه اصلاح طلبان عمل کند و بسیاری از وعده های او به صورت نسیه باقی مانده اند. روحانی حتی در مقابل تغییر کابینه در برخی از وزارت خانه، مقاومت نشان می دهد. از همین روست که تئوریسین های اصلاح طلب، دولت تدبیر و امید را به عنوان رحم اجاره ای یا دوره نرمالیزاسیون در نظر می گیرند. دوره ای که حسن روحانی با عادی سازی شرایط سیاسی و حساسیت زدایی از فعالیت های سیاسی، راه را برای ورود اصلاح طلبان و ایده های افراطی آنها باز می کند و به دنبال آن بار دیگر یک دولت اصلاح طلب تمام عیار متولد خواهد شد. آیا موعد این طرح در خرداد 96 می رسد یا اصلاح طلبان یک دور دیگر صبر خواهند کرد؟ این سوالی بسیار پر ابهام، چرا که اگر احتمال شکست حسن روحانی در خرداد ماه داده شود، باید رقیب قدرتری به میدان بیاید حتی اگر به قیمت حذف روحانی تمام شود.
این چالش های در حالیست که تنها دستاوردی که روحانی می توانست یا می تواند بر آن تکیه کند، برجام یا همان توافق هسته ای است. توافق هسته ای در 23 تیر 1394 به دست آمد و پس از انجام تعهدات ایران، طرف های مقابل مقرر بود تا تعهدات خود را از 26 دی ماه همان سال انجام دهند. با گذشت نزدیک به یک سال از توافق هسته ای اما انتظارات همانگونه که پیش بینی می شد برآورده نشدند و وعده های اقتصادی درباره گشایش و رونق اقتصادی همچنان بر روی پاشنه آشیل رکود می چرخند. رکود دامنه داری که با بی توجهی و برنامه های اقتصادی تحت عنوان تک رقمی کردن تورم، به افزایش بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش سرمایه گذاری در بخش های مولد انجامیده و دورنمای روشنی نیز برای خروج از آن ارائه نشده است. سال گذشته نامه 4 وزیر درباره ادامه رکود و تبعات آن بر اقتصاد به رئیس جمهور نامه نوشتند ولی با این وجود نیز تاکنون تحرکی در بازرهای عمده مشاهده نشده است. از این رو برجام هسته ای، با عهد شکنی آمریکا و موانع متعدد پیش روی تجارت با ایران، عملا نمی تواند دستاورد درخوری برای حسن روحانی در خرداد ماه 96 باشد. یکسال باقیمانده باید معجزه ای در اقتصاد کشور صورت گیرد تا روحانی بتواند با تکیه بر آن به دفاع از دستاوردهای خود در سیاست خارجی بپردازد.
از سوی دیگر، ادامه فسادهای اقتصادی و اداری در دولت یازدهم و حذف یا خطر حذف یارانه های نقدی برخی از دهک ها، بر روی سبد رای حسن روحانی تاثیرگذار خواهد بود. شایعات پیرامون فساد به نزدیکترین فرد به رئیس دولت نیز رسیده و حسین فریدون، برادر رئیس جمهور با اتهامات متعددی روبه رو شده است. وی در اوج نوسانات دلاری به همراه برخی از دوستان و نزدیکانش دست به تاسیس یک صرافی زد. "شرکت تضامنی صدقی و شرکا"، صرافی است که حسین فریدون نیز به عنوان یکی از شرکاء نامش مطرح است. علی صدقی و حسین فریدون؛ مهره های اصلی این صرافی هستند. صدقی در حال حاضر مدیرعامل بانک رفاه کارگران است که فیش حقوقی 234 میلیونی و پاداش 500میلیون تومانیش بسیار خبرساز شده است. حلقه اقتصادی شکل گرفته در دولت یازدهم که اینگونه به ریخت و پاش های مالی دست می زنند، تنها به این افراد خلاصه نمی شوند و فعالیت این افراد در رقابت های انتخاباتی سال 96 بسیار خبر ساز خواهد شد. آیا حسن روحانی قادر خواهد بود در مقابل اتهامات موجود به دفاع و رفع آنها بپردازد؟ این موضوعی است که اگر رقیبی جسور در رقابت ها وجود داشته باشد، به بهترین نحو از این گونه پرونده ها بهره خواهد برد.
در همین حال اخبار مربوط به حذف یارانه برخی از دهک ها، می تواند بار روانی انتخاباتی را علیه حسن روحانی به راه اندازد. در وضعیت کنونی و ادامه رکود اقتصادی و مشقت خانوارها در تامین نیازهای معیشتی، دست اندازی به یارانه های نقدی همچون بمب ساعتی عمل خواهد کرد و حتی کسانی را که مشمول قانون حذف یارانه نشده اند را ترغیب خواهد ساخت به رقبای دیگر روحانی گرایش پیدا کنند.
با ادامه مشکلات اقتصادی و معیشتی، رقبای حسن روحانی بیش از پیش ترغیب خواهند شد تا در خرداد 96 به صورت جدی تری وارد کارزار انتخاباتی شوند و این در حالیست که در میان حامیان دولت یازدهم نیز، تشکیک درباره ادامه حمایت در موعد انتخابات یا به میدان فرستادن شخصی دیگر وجود دارد. در سه سالگی دولت و فرصت یکساله به پایان دوره اول، طرح عبور از روحانی مطرح شده و به نظر می رسد بخت ها باید با وی در خردادماه یار باشند تا بار دیگر، جبهه ای متحد پشت سر او شکل گیرد و این در صورتیست که رقیب قدری در جریان های رقیب وجود نداشته باشد.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 127 تاريخ : يکشنبه 23 خرداد 1395 ساعت: 20:35

* دوغ سر سفره افطار ممنوع !* (http://www.farhangnews.ir/content/207223) به روزه داران توصیه می شود حتی دوغ گاز دار بر سر سفره افطار نیز... کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 130 تاريخ : يکشنبه 23 خرداد 1395 ساعت: 2:46

تصویر: http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1395/03/22/139503221355025307901644.jpg ... کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 115 تاريخ : يکشنبه 23 خرداد 1395 ساعت: 2:46


در حالی قرار است از ماه آینده تولید ریل پیشرفته ایرانی با استانداردهای اروپایی آغاز شود که وزارت راه در حال واردات ریل هندی برای تأمین نیاز حدود ۱۰ سال پیش‌ِروی این وزارتخانه جهت ساخت خط‌آهن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 5 آبان سال 93 شورای اقتصاد با درخواست وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص 22 میلیارد روپیه جهت خرید ریل از هند موافقت کرد. در آن روزها نرخ هر روپیه 436 ریال (43 تومان) بود که 22 میلیارد روپیه معادل حدود 1000 میلیارد تومان بود.
در حال حاضر هر روپیه با رشد بیش از 30درصدی به 570 ریال (57 تومان) افزایش یافته و به این ترتیب دولت باید حدود 1250 میلیارد تومان برای خرید ریل به هندی‌ها پرداخت کند. ساخت هر کیلومتر خط‌آهن تقریباً 120 تن ریل می‌خواهد، به‌عبارت دیگر ساخت 1000 کیلومتر خط‌آهن نیازمند 120هزار تن ریل است. نرخ کنونی هر تن ریل نیز بین 1000 تا 1300 دلار است که میانگین آن 1150 دلار خواهد بود.
از این رو با مبلغ مذکور حدود 3100 کیلومتر ریل هندی برای توسعه شبکه ریلی کشور، جایگزینی ریل‌های فرسوده و افزایش ظرفیت شبکه حمل‌و‌نقل ریلی خریداری می‌شود.
در دولت کنونی وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی سالانه توانسته در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن حدود 300 کیلومتر خط‌آهن را بسازد. رزومه عملکردی این وزارتخانه گویای این واقعیت است که وزارت راه و شهرسازی برای حداقل 10 سال آینده درخواست خرید ریل هندی را به شورای اقتصاد داده است.
این در حالی است که کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به‌زودی تولید ریل پیشرفته UIC60 را آغاز می‌کند.
سخنگوی شرکت ذوب‌آهن با بیان اینکه کل نیاز ریل کشور سالانه حدود 150هزار تن ریل است از انجام تست سرد ریل ایرانی تا پایان ماه جاری خبر داده و به تسنیم گفته است: از اول تیرماه ریل ایرانی تولید می‌شود.
کجباف با اشاره به اینکه از دو سال گذشته پروژه تولید ریل برای واگن‌های پرسرعت (UIC60) در شرکت ذوب‌آهن کلید خورده است، افزود: در سالهای 81 تا 89 ذوب‌آهن 30هزار تن ریل (U33) تولید کرد، اما متأسفانه به‌دلیل اینکه خریداری در بازار وجود نداشت این پروژه متوقف شد.
وی با تأکید بر اینکه پروژه جدید تولید ریل تحت استاندارد اروپایی آغاز شده‌ است، اضافه کرد: تولید ریل کارخانه ذوب‌آهن براساس نیاز داخلی و خارجی انجام خواهد شد، البته کل نیاز ریل کشور به‌شرط تحقق تمام پروژه‌ها حدود 150هزار تن در سال است که ذوب‌آهن امکان تأمین تمام آنها را دارد.
کجباف با اشاره به قرارداد کارخانه ذوب‌آهن با راه‌آهن گفت: برای فروش ریلهای تولیدی ذوب‌آهن به راه‌‌آهن با این شرکت در حال مذاکره هستیم و به‌محض تحقق نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.
به گزارش تسنیم، طی ماه‌های اخیر برخی شرکتهای حمل‌ونقل ریلی مذاکره با اروپایی‌ها برای واردات واگنهای دست‌دوم را احیا کرده‌اند و مدیران ذی‌ربط نیز به این مسئله اذعان دارند و تا امروز اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نداده‌اند. بین کشورهای اروپایی نیز سوئیس از جذابیت خاصی برای شرکتهای حمل‌ونقل ریلی ایرانی برخوردار است و گویا توانمندی‌های داخلی از سوی این شرکتها دیده نمی‌شود.
البته چندی پیش مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا بی‌پولی را عامل خرید واگنهای دست‌دوم اعلام کرده بود. از سوی دیگر در آستانه تولید ریلی ایرانی، وزارت راه و شهرسازی بحث واردات ریل هندی را با شدت بیشتری دنبال می‌کند و این مسئله در سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل تأسف‌بار است. وزارت راه و زیرمجموعه‌های آن می‌توانند نیاز یک سال خود را به ریل از طریق واردات تأمین کنند، نه نیاز 10 سال آینده را.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 121 تاريخ : يکشنبه 23 خرداد 1395 ساعت: 2:46

وقتی دانش آموزان یزدی باید چادرهای خود را به هوا پرتاب کنند!؟ یزد رسا نوشت: در سایه بی توجهی مسئولان اداره ارشاد و آموزش و پرورش استان یزد مراسم جشن پایان سال یکی از مدارس شهر در سینما دانش آموز برگزار شد.متاسفانه مجری این مراسم از دانش آموزان دختر حاضر در سالن می خواهد(به جای پرتاب کلاه لباس فارغ التحصیلی) چادرهای خود را به هوا پرتاب کنند! و شرم آور تر از آن با افتخار از این عمل خود و تمسخر حجاب برتر فیلم تهیه کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر می کند.تمام این اقدامات در حالی انجام می گیرد که مجریان و کمدین ها پیش از برگزاری چنین مراسمی باید ویدئو اجرای خود را به اداره ارشاد تحویل داده و از آن ها تائیدیه بگیرند. از طرفی چون مراسم مربوط به دانش آموزان بوده علی القاعده می بایست زیر نظر آموزش و پرورش برگزار شده باشد.حال با چنین تفاسیری باید از مسئولان آموزش و پرورش یزد و همچنین اداره ارشاد اسلامی پرسید که واقعاً از چنین هتک حرمتی به حجاب با خبر بوده و مجوز آن را صادر کرده..؟

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 140 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 17:53

حدیث روز/ کارهایی که شیطان را از انسان دور می‌کنند پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند: آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: بلی. فرمودند: روزه روى شيطان را سياه مى‏‌كند، صدقه پشت او را مى‏‌شكند، دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك، ريشه او را مى‏‌كند و استغفار شاهرگش را مى‌زند و برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است.

متن حدیث:

اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّيْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، يا رسول اللّه قالَ: اَلصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّه‏ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ يَقْطَع دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَ تينَهُ و لكلّ شي‏ء زكاة و زكاة لأبدان الصّيام.

«منهاج البراعه ج 7 ، ص 426- ميراث حديث شيعه، جلد 2، صفحه 20»

مشرق


امضای صبح موعود

هر کس مرا طلب کند، مرا می یابد هر کس مرا یافت، مرا می شناسد

هرکس مرا شناخت، مرا دوست می دارد و هر کس مرا دوست داشت، عاشق من می شود

و هر کس عاشق من شد، من عاشق او می شوم و هر کس من عاشقش بشوم، او را می کشم

و کسی که او را بکشم، بر من دیه اش واجب است و کسی که دیه اش بر من واجب شد،

پس خودم خون بهای او می شوم

یا ثارالله

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 168 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 16:35

در ایام ماه مبارک رمضان باید یک سری از اعمال و آداب را به شکل روزانه انجام دهیم که در این گزارش خواهید خواند.

به گزارش مشرق، اعمال و آدابی که باید به شکل روزانه در ماه مبارک رمضان انجام دهیم به شرح زیر است:

اعمال سحرگاهی در ماه رمضان:

۱) سحری خوردن و ترک نکردن آن اگر چه به یک دانه خرما یا یک شربت آب باشد.
۲) بهترین سحورها قاوت و خرما است.
۳) خواندن سوره‌ی انا انزلنا در وقت خوردن سحری مستحب است. در روایت است که هر کس در وقت افطار کردن و سحری خوردن این سوره را بخواند در مابین این دو وقت ثواب کسی را دارد که در راه خدا به خون خود غلطیده است.
۴) استغفار در سحرگاهان باعث صلوات حق‌تعالی و ملائکه بر استغفارکننده می‌شود.
۵) قرائت دعای «اللهم انی اسئلک من بهائک بِاَبْهاهُ و کل بهائک بَهِیٌّ… »در سحر‌های ماه مبارک رمضان
۶) خواندن دعای پر فیض ابوحمزه ثمانی در سحر‌های ماه مبارک رمضان
((مفاتیح الجنان / ۳۷۳ الی ۳۷۶))

آداب افطار:

۱) در وقت افطار سوره‌‌ی قدر و دعای «اللّهم لک صُمْتُ و علی رِزْقِکَ اَفْطَرْتُ و علیک تَوَکَّلْتُ» قرائت شود.
۲) مستحب است که افطار بعد از نماز شام میل شود مگر آنکه ضعف بر روزه‌دار غلبه کرده و یا جمعی منتظر او باشند.
۳) افطار با طعام پاکیزه‌ی از حرام و شبهات انجام گیرد.
۴) افطار با خرمای حلال آغاز گردد که در این صورت ثواب نماز او چهارصد برابر می‌شود.
۵) افطار به آب رطب، شیر، حلوا، نبات و آب گرم خوب می‌باشد.
۶) در لقمه‌ی اول قرائتِ«بسم الله الرحمن الرحیم یاواسع المغفرة اغفر لی» باعث آمرزش گناهان بنده می‌گردد.
((مفاتیح الجنان /۳۶۰ الی ۳۶۱))

نکته ها:
۱) بعد از هر فریضه‌ی واجب قرائت دعای اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی… مستحب است.
۲) بعد از هر فریضه‌ی واجب، مستحب است خواندن دعای یاعلیُ یاعظیمُ یاغفورُ یارحیمُ انت الرَّبُّ العظیم.
۳) بنا بر فرمایش حضرت ختمی مرتبت، هرکس دعای اللهم ادخل علی اهل القبور… را بعد از هر نماز واجبی بخواند حق‌تعالی گناهان او را می‌آمرزد.
۴) بهترین اعمال شب‌ها و روزهای ماه مبارک رمضان قرائت قرآن است.
۵) در ماه مبارک رمضان هر سه روز یک ختم قرآن سنّت می‌باشد.
۶) در این ماه دعا، صلوات، استغفار و لااله‌الا‌الله بسیار باید گفت.
۷) دعاهای ماه مبارک رمضان و بخصوص هر شب دعای پرفیض افتتاح قرآئت شود.
۸) در هر شب ماه رمضان خواندن دو رکعت نماز با آدابی که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است، مستحب است.
(مفاتیح الجنان/ ۳۵۶ الی ۳۵۸)


امضای صبح موعود

هر کس مرا طلب کند، مرا می یابد هر کس مرا یافت، مرا می شناسد

هرکس مرا شناخت، مرا دوست می دارد و هر کس مرا دوست داشت، عاشق من می شود

و هر کس عاشق من شد، من عاشق او می شوم و هر کس من عاشقش بشوم، او را می کشم

و کسی که او را بکشم، بر من دیه اش واجب است و کسی که دیه اش بر من واجب شد،

پس خودم خون بهای او می شوم

یا ثارالله

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 132 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 16:35

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری گفت:

[فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ]

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری گفت: انسان ساعاتی از عمر خود را به بطالت می گذراند یا به ناچار می خوابد، اما در ماه رمضان هیچ اتلاف وقتی نیست، حتی خواب روزه دار هم عبادت است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری از نخبگان تبلیغ شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[۱]» گفت: تمام هدف و غایت روزه داری در کلمه لعلکم تتقون خلاصه شده است. چراکه بزرگان گفته اند تمام خیر دنیا و آخرت خلاصه شده است در تقوا.
این نخبه تبلیغی در ادامه به فضیلت ماه رمضان اشاره کرد و افزود: انسان ساعاتی از عمر خود را به بطالت می گذراند یا به ناچار می خوابد، اما در ماه رمضان هیچ اتلاف وقتی نیست، حتی خواب روزه دار هم عبادت است.
حجت الاسلام خوانساری با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: مطابق این روایت کسانی که در دنیا تقوا پیشه کنند در قیامت وقتی از قبر بلند می شوند، خداوند متعال بال هایی به آنها عنایت می کند که به وسیله آنها مستقیم به سوی بهشت پرواز می کنند و در بین راه ملائکه را ملاقات می کنند، ملائکه می گویند: «حَدِّثُونَا مَا كَانَتْ أَعْمَالُكُمْ فِي الدُّنْيَا» به ما بگویید در دنیا چه عمل بخوصی انجام داده اید که به این مقام رسیده اید، آن افراد می گویند: «خَصْلَتَانِ كَانَتَا فِينَا فَبَلَّغَنَا اللَّهُ هَذِهِ الدَّرَجَةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِ، كُنَّا إِذَا خَلَوْنَا نَسْتَحِي أَنْ نَعْصِيَهُ وَ نَرْضَى بِالْيَسِيرِ مِمَّا قُسِمَ لَنَا[۲]» دو خصلت در ما بود، یکی اینکه آشکار که گناه نمی کردیم هیچ، حتی در خلوت هم گناه نمی کردیم و دومی اینکه به رزق حلالی که خداوند متعال برای ما مقدر فرموده بود راضی و قانع بودیم.
وی در ادامه بیان داشت: قیامت و حسابرسی محشر وادی وحشتی است که چندین هزار سال طول می کشد، چطور می شود افرادی از امت رسول الله (ص) بدون حساب و بدون معطلی به سوی بهشت پرواز می کنند؟ این در اثر تقوا و قناعت به روزی حلالی که از سوی خداوند متعال مقدر شده است محقق می شود.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در پایان اظهار داشت: وقتی پولی به ما می رسد فکر می کنیم که آیا این پول برای ما حلال است یا حرام؟ وقتی نانی می خوریم به فکر حلال و حرامش هستیم یا نه؟ اگر فردی غذای مخلوط به حرام بخورد هرچند که اگر نداند، خوردنش حرام نیست و عقابی هم ندارد اما اثر طبیعی خود را می گذارد و باعث می شود انسان حال نماز، حال عبادت، حال دعا خواندن و قرآن خواندن را از دست بدهد.
پی نوشت
[۱] - سوره بقره، آیه۱۸۳ .
[۲] - بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۲۵ .


امضای صبح موعود

هر کس مرا طلب کند، مرا می یابد هر کس مرا یافت، مرا می شناسد

هرکس مرا شناخت، مرا دوست می دارد و هر کس مرا دوست داشت، عاشق من می شود

و هر کس عاشق من شد، من عاشق او می شوم و هر کس من عاشقش بشوم، او را می کشم

و کسی که او را بکشم، بر من دیه اش واجب است و کسی که دیه اش بر من واجب شد،

پس خودم خون بهای او می شوم

یا ثارالله

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 113 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 16:35

توصیه‌های اساتید بزرگ اخلاق خطاب به روزه‌داراندر آستانه ماه پر خیر و برکت رمضان، توصیه‌های اخلاقی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، حاج‌آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله خوشوقت به روزه‌داران را مرور می‌کنیم.

به گزارش مشرق، رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل ... معنا شده است، انتخاب چنین واژه‏اى به راستى از دقت نظر و لطافت ‏خاصى برخوردار است. چرا که سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیرى دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش باشد، زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است.
همچنین درباره «رمضان» گفته‌اند اسمى از اسماء الهى است، هشام بن سالم نقل روایت مى‌کند: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر(ع) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم، امام باقر(ع) فرمود: نگوئید این است رمضان و نگوئید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامى از اسماء الله است که نمى‏‌رود و نمى‌ آید که شى‏ زائل و نابود شدنى مى‏‌رود و مى‌آید، بلکه ماه رمضان بگویید، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه کنید که اسم اسم الله است و ماه رمضان ماهى است که قرآن در او نازل شده است و خداوند آن را مثل و عید قرار داده است، همچنان که پروردگار بزرگ عیسى بن مریم(ع) را براى بنى اسرائیل مثل قرار داده است و از حضرت على بن ابیطالب(ع) روایت ‏شده که حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لکن قولوا شهر رمضان فانکم لا تدرون ما رمضان‏» شما به راستى نمى‌دانید که رمضان چیست.(و چه فضائلى در او نهفته است)

به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان بر آن شدیم به سیره و روش برخی علما در این ماه مبارک همراه با توصیه این بزرگواران خطاب به روزه‌داران بپردازیم که در ادامه می‌آید:

*توصیه‌ امام(ره) به روزه‌داران چه بود

امام خمینی(ره) توجه ویژه‌اى نسبت ‏به ماه رمضان داشتند و به همین خاطر ملاقات‏‌هاى خودشان را در ماه رمضان تعطیل مى‏‌کردند و به دعا و تلاوت قرآن و ... مى‌‏پرداختند و مى‏‌گفتند: «خود ماه مبارک رمضان، کارى است»، رهبر کبیر انقلاب به هنگام سحر و افطار، بسیار کم مى‏‌خوردند، به گونه‌‏اى که خاد‏مشان فکر مى‏‌کردند که امام، چیزى نخورده است.

امام در نجف اشرف با آن گرماى شدید ماه مبارک رمضان را روزه مى‏‌گرفت و با اینکه در سنین پیرى بودند و ضعف بسیار داشتند تا نماز مغرب و عشاء را به همراه نوافل به ‏جاى نمى‌‏آوردند، افطار نمى‏‌کردند! و شب‏‌ها تا صبح، نماز و دعا مى‏خواندند و بعد از نماز صبح، مقدارى استراحت مى‏‌کردند و صبح زود، براى کارهایشان آماده مى‌‏شدند.

امام خمینی(ره) درباره ماه مبارک رمضان توصیه‌هایی را خطاب به روزه‌داران داشته و فرمودند: شما در این چند روزى که به ماه رمضان مانده، به فکر باشید، خود را اصلاح کرده، توجه به حق تعالى پیدا کنید، از کردار و رفتار ناشایسته خود استغفار کنید! اگر خداى نخواسته، گناهى مرتکب شده‌‏اید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان، توبه کنید! زبان را به مناجات حق تعالى عادت دهید! مبادا در ماه مبارک رمضان، از شما غیبتى، تهمتى و خلاصه گناهى سر بزند و در محضر ربوبى، با نعم الهى و در مهمان سراى بارى تعالى، آلوده به معاصى باشید! شما اقلاً، به آداب اولیه‏ روزه عمل کنید و همان ‏طورى که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه مى‌‏دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز دارید ... اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییرى پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقى نکرد، معلوم مى‌شود روزه‏‌اى که از شما خواسته‏‌اند، محقق نشده است.

*سیره بهجت العرفا در ماه مهمانی خدا

حجت‌الاسلام علی بهجت فرزند آیت‌الله بهجت این گونه از سیره مرحوم پدرشان یاد می‌کند: ایشان تدبر در قرآن را در سحرها و بین‌الطلوعین داشت، در ماه رمضان در میان روز هم تدبر در قرآن داشتند، همچنین در شب‌های قدر ادعیه وارده در آن شب‌ها را مراعات می‌کرد و شب‌های قدر را که بیدار می‌ماند قرآن سر می‌گرفت، البته ایشان قرآن سر گرفتن را مخصوص شب قدر نمی‌دانست... ایشان شب‌ها قبل از خواب حدیث کساء را حتما قرائت می‌کردند و همچنین با وضو به بستر خواب می‌رفتند و بعدها که به جهت مشکلات نمی توانستند وضو بگیرند با تیمم می‌خوابیدند و بعضی شب‌هایی را که می‌خواستند احیاء بگیرند یک مقداری استراحت می‌کردند و سپس بلند می‌شدند و می‌فرمودند که حضرت زهرا(س)، حسنین(ع) را شب زودتر می‌خواباندند تا قبل از نیمه شب برای احیاء بلند شوند.

*توصیه حاج آقا مجتبی درباره ختم قرآن در ماه بهار دل‌ها

مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی از اساتید شهر تهران نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان پیرامون ماه رمضان به برخی نکات مهم اشاره کرد و بیان داشت: ماه مبارک رمضان به حسب آنچه که اهل معرفت می‌گویند، ماه سلوک إلی‌الله‌تعالی و دار ضیافت‌الله است، این ماه، ماهی است که خداوند با بندگانش سخن گفته است و آن­ها را مورد خطاب قرار داده و مورد عنایت خاصه خودش قرار داده است، لذا ما در روایات بسیار داریم که در ماه مبارک رمضان، به قرائت قرآن سفارش شده است.

*درهای آسمان باز است؛ هیچ دعایی به بایگانی نمی‌رود

وی با اشاره به اینکه سنت ائمه در ماه مبارک رمضان ختم قرآن بوده است،‌افزود: یک روایت در وسائل از مُقنع مفید نقل شده که در آن آمده حضرات ائمه در ماه مبارک رمضان 10 ختم قرآن می‌کردند. یعنی هر سه روز، یک ختم قرآن. روایتی است که محدث قمی از مرحوم مجلسی نقل می‌کند که در یک حدیث هست که بعضی از ائمه(ع) در ماه مبارک رمضان، 40 ختم قرآن می­کردند و اگر هر ختم قرآن را ثوابش را به روح مقدس یکی از چهارده معصوم(ع) هدیه کند، ثوابش مضاعف می‌شود. در آن روایت دارد که هر ختم قرآنی که می­ کردند، ثوابش را به یکی از معصومین(ع) هدیه می‌­کردند.

مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی با بیان اینکه تمام درهای آسمان، از شب اول ماه رمضان تا آخرین شب باز می‌شود،‌ خطاب به روزه‌داران چنین توصیه کرد: روایت از علی(ع) دارد: آگاه باشید که درهای آسمان از شب اول ماه مبارک رمضان باز است؛ یعنی تمام حُجُب از ناحیه ربّ برداشته شده است، در این ماه دیگر هیچ حجابی نیست. یعنی از ناحیه خداوند نسبت به بندگانش هیچ حجابی نیست. هیچ دری بسته نیست؛ اصلاً و ابداً، تمام درها باز است... هر تقاضایی! چه مادی و چه معنوی به ربّ می‌ رسد و به هیچ مانعی از آن ناحیه برخورد نمی‌کند، نتیجه آن این است که این تقاضاها در این ماه بی‌­جواب نمی‌‌ماند، به تعبیر روز هیچ دعایی به بایگانی نمی‌رود!

*بهترین عمل در ماه بهار قرآن به روایت آیت‌الله خوشوقت

مرحوم آیت‌الله خوشوقت از دیگر اساتید فقید پایتخت نیز خطاب به مهمانان خدا در ماه مبارک رمضان درمدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر(عج) در 23 مهر ماه سال 1387 ابراز داشت: ماه به این بزرگی، ماه عبادت، ماه توبه، ماه تلاوت قرآن، با همه خوبی‌ها بهترین عمل در آن ترک حرام و ترک گناه است. یعنی این قدر این کار اهمیت دارد. شما سعی کنید این ریاضت را تحمل کنید و در این ماه گناه نکنید، کار دیگر هم نکنید، البته این یک فرض است، آدم نمی شود که کار دیگر نکند اما فرض است. این قدر تقوا اهمیت دارد که اگر شما تقوا را مراعات کردی و فقط خوابیدی جایت ته بهشت است. این قدر مهم است. این بیان پیغمبراکرم است که فرمودند: افضل اعمال در این ماه ترک گناه و ترک عمل حرام است.

*سیره صاحب تفسیر المیزان

علامه محمدحسین طباطبایی شب‌های ماه رمضان تا صبح بیدار بود، مقداری مطالعه می‌کرد و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز مشغول بود.

*سیره صاحب فتوای تحریم تنباکو

در شرح احوال عالم ربانی میرزا محمدحسن شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو بیان شده است: وی بیشتر آیات قرآن را حفظ بود، همچنین دعاهای ماه رمضان را و دعاهایی را که در دیگر اوقات قرائت می‌کرد و زیارت‌هایی را که در حرم امامان می‌خواند و از آنجا که رقیق القلب بود و چشمه‌ اشکش هم جوشان، بسیار می‌گریست.

کلوب نورانی...
ما را در سایت کلوب نورانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار nourani بازدید : 118 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 12:19